Veneilyä sääntöjen mukaan

Turvallisuus vesillä
Ruoveden veneilypalvelut
Visuvarasto, varastotilaa veneille, asuntoautoille ja -vaunuille
 

Veneen kuljetus, vesille lasku ja nosto, merimerkit

Trailerikuljetuksen valmistelut:

  • poista ylimääräinen vesi veneen pohjalta
  • kiinnitä traileri huolellisesti vetoauton koukkuun
  • kiinnitä auton ja trailerin sähkökytkennät
  • kiinnitä turvavaijeri
  • kiinnitä vene huolellisesti traileriin
  • tarkista venetrailerin rengaspaineet ja kiinnitys ja varmista jarrujen toimivuus
  • tarkista, että kaikki on mukana: pohjatulppa,  veneen avaimet...
  • kuorma on raskas: autosi reagoi ohjaukseen hitaammin.  Aja siis rauhallisesti ja jätä turvaväli.
  • sinun on nähtävä takaa tuleva liikenne auton sivupeileistä
  • ota huomioon mutkissa ja käännöksissä, että trailerin kanssa auton kääntyminen vie enemmän tilaa

Veneen vesillelasku

  • ota mukaasi apulainen
  • tee valmistelut ennen kuin viet veneen vesillelaskurampille, sillä rampilla voi olla muitakin käyttäjiä
  • nosta moottori yläasentoon ja kiinnitä pohjatulppa.
  • irrota auton ja trailerin väliset sähkökytkennät, avaa kiinnityshihnat
  • kiinnitä polttoainetankki
  • aja vesillelaskupaikalle ja peruuta hitaasti ramppia alas, niin että auton pyörät eivät ylety veteen
  • Sammuta  moottori, kiinnitä käsijarru. Pidä vaihde päällä ja laita auton pyörien taakse kiilat.
  • avustaja voi kytkeä virrat veneessä, laskea moottorin alas ja käynnistää  sen
  • Kiinnitä veneen keulaan riittävän pitkä kiinnitysköysi, jonka toinen pää on rannassa. Avaa trailerin nostovinssi, jonka jälkeen vene on vapaa työnnettäväksi tai peruutettavaksi veteen. 
  • siirrä auto pois rampilta ja aja veneesi sopivaan paikkaan

Veneen nosto

  • tyhjennä veneestä ylimääräiset tavarat.
  • Peruuta traileri veteen - vetoauton renkaiden pitää pysyä kuivana
  • Uita vene trailerin päälle ja kiinnitä vinssiltä tuleva vaijeri veneen keulaan. Sammuta veneen moottori.
  • vedä vene vinssillä trailerin päälle ja lukitse vinssi
  • aja pois rampilta

 

Merimerkkien selitykset

Suomessa väylien viitoitukseen käytetään rannikolla ja sisävesillä yhdistettyä kardinaali- ja lateraalijärjestelmää. Kaikissa merkeissä on väritunnus.
Merkit voidaan varustaa lisäksi huippumerkeillä, heijastimilla, tutkaheijastimilla ja valolaitteilla.

Merkkityypit:

Lateraalijärjestelmä ja -merkit
Lateraalimerkit osoittavat nimelliskulkusuunnan mukaista väylän vasenta ja oikeaa reunaa. Nimelliskulkusuunta ilmoitetaan aina kartoissa ja purjehdusohjeissa.
Viitoituksen nimelliskulkusuunta on joko kulkusuunta lähestyttäessä mereltä satamaa tai kuljettaessa latvavesiä kohden.
Rannikon suuntaisilla väylillä nimelliskulkusuunta on Suomenlahdella lännestä itään sekä Saaristomerellä ja Pohjanlahdella etelästä pohjoiseen.

Kardinaalijärjestelmä ja -merkit
Kardinaalimerkki nimetään pääilmansuunnan mukaisesti.

Kardinaalimerkkiä käytetään:
- osoittamaan, että kulkuvesi on merkin nimen mukaisella puolella.
- osoittamaan, miltä puolelta on turvallista sivuttaa vaarakohtana.
- kiinnittämään huomio väylän yksityiskohtaan, kuten väylien yhtymäkohtaan tai niiden haaraantumiseen tai matalan päätekohtaan.


Karimerkki
Karimerkki on merkki, joka asetetaan erillisen vaarakohteen päälle.

Turvavesimerkki
Turvavesimerkki on merkki, joka osoittaa, että kaikkialla merkin ympärillä, myöskin sen alla, on kulkukelpoista vettä. Tällaisella merkillä osoitetaan esimerkiksi väylän keskialuetta tai keskilinjaa.

Erikoismerkki
Erikoismerkki osoittaa erityistä aluetta, laitetta tai olosuhdetta, jotka mainitaan kartoissa tai purjehdusohjeissa, ja joita ovat esimerkiksi:

- merentutkimuslaitteet (ODAS)
- ruoppauskohteet ja läjitysalueet
- sotilaalliset harjoitusalueet
- kaapelit ja putkijohdot
- ulkoilualueet
- rajavyöhykealueet